アレクサンドル・カトウ 個展「間に住む」

2023年1月9日(月・祝)〜2月19日(日)


間に住む アレクサンドル・カトウ

habiter l’écart Alexandre Kato



当校廊下の本棚にあるギャラリー「TANA Gallery Bookshelf(棚ガレリ)」にて、アレクサンドル・カトウさんの個展「間に住む」が開催されます。是非ご来場ください。


会 期:2023年1月9日(月・祝)〜2月19日(日)[土日は休み]
時 間:15:00~20:00
会 場:TANA Gallery Bookshelf(東京都千代田区神田神保町2-20第2富士ビル3F 美学校内廊下本棚)
※TANA Gallery Bookshelfは美学校の廊下の本棚にある無人ギャラリーです。
※当ギャラリーはきわめて特殊な運営形態になっています。こちらの「おねがい」を読み、ご了承のうえでご来場ください。

Exhibition Period: 9 January 2023 – 19 February 2023
Open: Mon-Fri 3-8pm
Close: Sat-Sun
Place: TANA Gallery Bookshelf
Tokyo | Kanda Chiyoda, Kanda Jinbocho, 2 Chome-20, Daini Fuji Building 3F
* The operation of our gallery is quite irregular. Before visitnig, please read here and understand how we operate.


TANA Gallery Bookshelfはマルセイユを拠点とする日系フランス人作家アレクサンドル・カトウの個展「間に住む – habiter l’écart」を開催します。個人と社会の物質的記憶からなる複層的なランドスケープへと空間を変容させる本展は、それぞれ遠く離れたイメージやコンテキストのアナロジーと戯れながら、現実の空間とは異なる記憶の地形から浮上する微細な文化的政治のはたらきに探りを入れます。

アレクサンドル・カトウの活動は自然と文化、有機物と人工物、物質と意味、事実と仮想、純粋性と交雑性のあいだといった曖昧な領域に照準を合わせており、現代社会の技術=文化的な環境の複雑な編成を探りながら、既存のオブジェや記号やイメージを組み合わせた詩的な視覚言語をつくりだし、私たちの暮らしを直接的にとりまいている事物に潜んでいるさまざまな意味を思考とコミュニケーションの対象へと浮上させます。

本展の前身となる2021年のパンジャマン・カトウとの二人展「花瓶に一輪の花」では、カトウはエキゾチシズムと文化の領有をめぐる問いにとりくみ、フランスの知識人・文化相のアンドレ・マルローの自伝『反回想録』(1968)に収録された龍安寺の石庭での会話に注目しました。そこにはマルローがその佇まいから事実に反して「お坊さん」と呼んだ日本人男性が禅の本質を「花瓶に一輪の花」だと話したことが記されており、特定の個人を文化的なカテゴリとして言い換えることによって、あたかも疑いようのない禅の真実がそこで伝えられたかのように語られています。カトウは文化的な他者を自身の声として領有・同化するこのプロセスを批判的に検証しつつも、いずれの立場にも立たない日系フランス人として、東洋の側からの本質主義者的な糾弾を保留します。代わりに、この展示でカトウはこうした禅にまつわる自然的なイメージを用いたフランスの衛生用品を集め、それらのパッケージやシンボルを用いてどこか奇妙に人工的な禅庭を再構築することで、政治性を帯びたエキゾチックな想像力に現実の空間における物質的なかたちを再び与えました。こうして生まれた新たな技術=文化的なランドスケープのなかを散策するよう観客を促しながら、マルローの叙述にみられた西洋による東洋の非対称的な表象の一例はより広範なメタフォリカルな枠組となり、今日世界的に共有されている「自然」をめぐる態度、すなわち、自然を文化に対する最大の他者として記号的に位置づけることで、それを概念としては同化しつつも、実在としては疎外するという、ぎこちない矛盾に問いを投げかけました。

この2021年の二人展の根底にあった思考をさらに展開するものとして、本展「間に住む – habiter l’écart」はかつてアンドレ・マルローの暗黙の文化的政治の舞台となった竜安寺石庭を再び舞台としながらも、そこにもうひとつの想像の庭を投影します。新たに政治性を帯びたこの庭に別の物語を再構築するための中心的な役割を作家自身の内なる記憶が担い、二枚の写真の並置を通じて展示の全体像はカトウの父とアンドレ・マルローのフィクショナルな対峙の場となります。どこかの荒れ地にしゃがんだカトウの父を写した古い一枚の写真は、本来なら立ち入りを許されない枯山水の縁をまるで儀式を行うかのように歩むアンドレ・マルローとともに写された竜安寺石庭の中心へと置かれます。この複合的な空間のなかで、カトウの父の写真はその周囲のあらゆる要素の配置と比率を律する基準となります。かくして、写真の中のアンドレ・マルローはカトウの父と同じ背丈になる縮尺へと背景の石庭とともに引き伸ばされ、二人の人物はこのフィクショナルな庭のなかで対等な存在として向かい合います。この複合的な空間での対峙を通じて、カトウは個人の歴史と社会の歴史が的確に相互作用する物語をつくりだそうとします。また、この対峙は、様々な隙間からなる複数のイメージや言説や場所性がひとまとまりとなって、なおも同じ座標に同時に存在しているという、日常における交雑的なものをめぐる問題系へと私たちの意識を促します。枯山水の岩を見立てた小さな石の下に見え隠れするポケモンカード「時空のゆがみ」は、本展に働くダイナミクスを示唆するとともに、単一の座標と正統な歴史における率直な事実性を超えて、「住む」ことを許す様々な空間の可能性を探ることへと私たちを誘います。

本展はフランスのアーティスト・イン・レジデンスECHANGEUR22の大陸間交流プログラム「#MOBILITY」の一環として共催されたものであり、また、2021年にアンスティチュ・フランセ横浜が主催したアレクサンドル&パンジャマン・カトウの二人展「花瓶に一輪の花」の続編として構想されています。本展開催にあたりECHANGUER22およびアンスティチュ・フランセ横浜に感謝いたします。

TANA Gallery bookshelf is pleased to present “habiter l’écart” [lit. Inhabiting In-between], a solo exhibition by Marseille-based French-Japanese artist Alexandre Kato. Changing a vacant space into a layered landscape made up of materialized personal and social memories, the exhibition plays with analogies of remote images and contexts while probing subtle cultural politics that surface through the warped mnemonic topography.

Calibrating his practice often within ambiguous in-between realms such as nature-culture, organic-artificial, material-semiotic, actual-virtual, and purity-hybridity, Kato explores complex formations of contemporary techno-cultural environments and reconfigurates found objects, signs and images into poetic visual language that enables us to reflect upon and communicate about otherwise-subliminal meanings in our immediate surroundings.

In his 2021 duo show “Kabin ni Ichi-rin no Hana” [lit. A Flower in a Vase] with Benjamin Kato, the precursor of this exhibition, Kato examined the question of exoticism and cultural appropriation by focusing on a conversation recollected in “Anti-Memoirs” (1968) by André Malraux, an autobiography by the French intellect and ministry of cultural affairs. Situated in the famous karesansuistone garden in Ryōan-ji, the the anecdote introduces a Japanese man, unfactually nicknamed “a Buddhist monk” due to his monklike hairstyle, quoted as telling the occidental author “Zen is a flower in a vase,” which is narrated as if the secret were disclosed by a legitimate authority through the characterization of a specific individual into a cultural category. While critically dissecting the process of appropriative assimilation of a cultural Other into the author’s own voice, Kato, being neither French nor Japanese exclusively, suspended essentialist condemnation on behalf of the orient. Instead, the exhibition re-materialized the politically charged exotic imagination in an actual space, by collecting French hygiene products with similar Zen-naturalistic imageries and using those products and exotic symbols to reconstruct a weirdly artificial Zen garden. Inviting audience to stroll in the resultant new techno-cultural landscape, the specific instance of asymmetric representation of the orient by the occident became a metaphorical framework to pose a broader, open-ended question to reflect upon our now globally shared attitude to Nature as the greatest cultural Other, which we, in an awkward contradiction, simultaneously assimilate as a concept and marginalize as a realty by the very act of semantic positioning.

Conceived as a further development of the idea behind the 2021 duo show, this exhibition “habiter l’écart” revisits the same Zen garden that once staged André Malraux’s implicit cultural politics, yet in a different way to project another imaginary garden there. With the artist’s own intimate memory playing the central role to reconstitute a new narrative in the now contested garden, the whole exhibition enacts a fictional encounter between the artist’s father and André Malraux through the juxtaposition of two photographs. Squatting in a wasteland, the artist’s father in an aged original print is put amidst another picture of the Zen garden in which André Malraux is photographed walking along the edge somehow against prohibition, which enacted a theatrical moment as if executing a rite. Then the image of the father becomes the scale to modulate the arrangement and proportion of all the other elements that surround him in the hybrid space. Thus, together with the garden in background, the figure of André Malraux is scaled proportionally to that of the father so that the two persons are equally placed face-to-face in the new fictional garden. By proposing an encounter in this shared hybrid space, Kato seeks to create a narrative in which personal history interacts punctually with collective history. This encounter can also raise awareness of the problematic of crossbreeding in everyday life: a set of images, discourses and locations made up of gaps (l’écart) that nevertheless exist in the same place. Half hidden under a small stone that alludes to a rock in karesansui gardens, a pokemon card titled “Time-space Distortion” suggests the dynamics at work in the current exhibition and invites us to explore in-betweens that offer possibile spaces to inhabit in beyond explicit actualities in Cartesian universe and legitimate history.

The exhibition is co-hosted by ECHANGEUR 22, as part of the French artist-in-residence organization’s intercontinental circulation program #MOBILITY, and developed upon the artist’s 2021 duo exhibition organized by Simon Horrenberger and Sawako Yoshida at Institute Français Yokohama. We would like to acknowledge our gratitude to the indispensable support to the artist provided by these institutions.

アレクサンドル・カトウ
1991年生まれ、マルセイユを拠点に活動。ストラスブールのラン高等美術学校を卒業後、テキスト執筆やヴイジュアル・アートを通して自身の実践を発展させる。 2018年、初の著書『La visite』(Marguerite Waknine社)出版。2020年には、フランスのポーレンでのレジデンス滞在を経て、テキスト作品としては2作目となる《Untitled garden》をWebサイト上に展開。ヨーロッパを中心に精力的に作品を発表している。日本では 住吉町新井ビルでのEchangeur22グループ展「Parallèles // obliques」 (2018, キュレーター:Viviana Birolli & Masamichi Tamura) および 象の鼻テラスでのパンジャマン・カトウとの二人展「花瓶に一輪の花」(2021, キュレーター:アンスティチュ・フランセ横浜)に参加している。

www.alexandrekato.com

Alexandre Kato
Born in 1991 and currently based in Marseille, Alexandre Kato graduated from HEAR (La Haute école des arts du Rhin) in Strasbourg and has developed a range of artistic practice from writing to visual art. In 2018, Kato published his first book “La visite” (Marguerite Waknine). In 2020, Kato made his second text-based work “Untitled Garden” published online after artist in residence in Pollen, France. Kato has actively exhibited mainly in Europe. In Japan, he participated in “Parallèles // obliques” (2018) at Sumiyoshicho Arai bldg. in Yokohama, a group exhibition of Echangeur22 curated by Viviana Birolli and Tamura Masamichi, and “花瓶に一輪の花 [lit. A Flower in a Flower Vase]” (2021) at Zou-no-hana Terrace, a duo show with Benjamin Kato, curated by Institut Français Yokohama.
www.alexandrekato.com